sobota, 30 stycznia 2016

5 CIEKAWYCH MIEJSC W POZNANIU, KTÓRYCH MOŻESZ NIE ZNAĆ

Kolejność na liście jest przypadkowa.
  1. Rogalowe Muzeum Poznania - bardzo ciekawie, bardzo profesjonalnie prowadzone pokazy na żywo opowiadające o tajemnicach wypieku rogali świętomarcińskich oraz o gwarze i historii Poznania. Ciekawe dla dzieci i dorosłych, dla Poznaniaków i turystów z pozostałych części kraju oraz zagranicy (możliwość obejrzenia pokazu w języku niemieckim, angielskim bądź francuskim). Połączenie typu „bawi i uczy”.

    Źródło: www.nawalizkach.com.pl

     Dodatkowego uroku pokazowi dodaje lokalizacja w 500- letniej kamienicy na samym Starym Rynku, na wprost ratusza, w sali o odtworzonym, renesansowym wnętrzu, z drewnianym stropem pokrytym niedawno odkrytymi, oryginalnymi, renesansowymi polichromiami.

    Źródło: www.poznanskie-nieruchomosci.pl
  2. Naziemny schron przeciwlotniczy z czasów II Wojny Światowej przy ul. Czarna Rola na Winogradach (os. Kosmonautów) - schron, ze względu na funkcję jaką pełnił, zamiast schować się pod ziemię- pnie się mocno w górę: ma 7 kondygnacji nadziemnych i 21 m wysokości. Powstał w 1944r. na potrzeby hitlerowskich Niemiec. Nietypowa konstrukcja związana jest z faktem, że został zbudowany dla potrzeb centrali telefonii dalekosiężnej. Był odporny na działanie bomb burzących, posiadał śluzy gazowe i filtry powietrza chroniące przed atakiem gazowym, własny agregat prądotwórczy, windę i zaplecze socjalne. Był połączony kablem telefonicznym z budynkiem poczty przy ul. 23 Lutego.
    Obecnie nie jest użytkowany.
    Jest jedynym obecnie istniejącym z 3 tego typu budowli w Poznaniu. Pozostałe dwa były na terenach obecnego os. Kopernika i przy ul. Taylora.

    Źródło: www.bohun-bunkry.net
  3. Makieta dawnego Poznaniamakieta pokazuje w skali 1:500 Poznań według ryciny miasta z 1618r. Dzieło powstawało przez 6 lat, budowa została poprzedzona wnikliwymi studiami mającymi na celu maksymalnie dokładne odtworzenie ówczesnego Poznania. Efektem jest zajmująca 50m2, składająca się z ponad 2 tys. elementów, dokładna, profesjonalnie zbudowana z materiałów używanych we współczesnym modelarstwie, miniaturowa replika dawnego miasta i przylegających do jego murów terenów.
    Oglądanie makiety odbywa się w postaci 20- minutowego pokazu „światło i dźwięk”. Lektor opowiada historię miasta, omawiane przez niego budynki są równocześnie podświetlane, a kiedy mowa jest o pożarze trawiącym jakiś budynek bądź część miasta, pojawiają się sztuczne płomienie i dym. 

    Pokaz pozwala widzowi na podziwianie misternej roboty modelarza, przyjrzenie się odtworzonym przez niego najdrobniejszym detalom i jednoczesne poznanie historii miasta. Krótko mówiąc - przyjemne z pożytecznym.

    Źródło: www.hotel-topaz.pl
  4. Cmentarz zasłużonych Wielkopolan przy ul. Św. Wojciech - powstała w 1808r. nekropolia jest malowniczo położona na szczycie i stoku wzgórza. Najstarszy nagrobek pochodzi z 1813r. O jej wyjątkowości stanowi właśnie owo położenie, a także oryginalność wielu nagrobków oraz nazwiska pochowanych osób, które niejednokrotnie wiele znaczyły nie tylko dla Poznania i Wielkopolski, ale także dla kraju.

    Źródło: www.poznan.pl
    Na cmentarzu spoczywa wiele wyróżniających się postaci życia publicznego, ale chyba najbardziej znanymi są:
    - Hipolit Cegielski
    - Cyryl Ratajski – wieloletni prezydent Miasta Poznania w okresie międzywojennym,
    - Stanisław Taczak – pierwszy dowódca Powstania Wielkopolskiego,
    - Stanisław Mikołajczyk – premier RP rządu na uchodźstwie podczas II Wojny Światowej,
    - Wojciech Trąmpczyński – pierwszy po odzyskaniu niepodległości marszałek sejmu RP.

    NIEKTÓRE Z NAGROBKÓW

  5. Wiadukt kolejowy na rzece Warcie – w 1970r. otwarto północną część obwodnicy kolejowej Poznania (linia nr 395), łączącą posterunek odgałęźny Zieliniec ze stacją Kiekrz, na linii towarowej pomiędzy poznańskim Franowem (jedna z największych stacji towarowych w kraju), a Piłą i Szczecinem.
    Najbardziej okazały obiekt na tej linii to most i estakada nad doliną Warty na wysokości ul. Naramowickiej i Karolina. Most ma 168 metrów długości, natomiast estakada posiada 29 przęseł o łącznej długości 810,5 m. Estakada zbudowana jest w łuku.

    Łączna długość całej konstrukcji wynosi 978,5 m – niemal kilometr!


    LOKALIZACJA ESTAKADY I WIADUKTU
     
    Źródła:
    www.pl.wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz