czwartek, 12 listopada 2015

GROBLĄ WŚRÓD NAJWIĘKSZYCH STAWÓW EUROPY - OKOLICE MILICZA

Mało kto wie, że na granicy Wielkopolski i Dolnego Śląska, w okolicach Milicza  i Żmigrodu, znajduje się miejsce wyjątkowe nie tylko na skalę Polski, ale i Europy. Każdy Poznaniak i prawie każdy Wielkopolanin jadąc do Wrocławia lub na wakacje w góry mija to miejsce o ok. 25 km nie zdając sobie sprawy z jego wyjątkowości.
Stawy Milickie, wybudowane w XII w. przez zakon Cystersów, znalazły się na liście ONZ „Living Lakes” („Żyjące jeziora”) jako jeden z 13 unikalnych obszarów wodnych na świecie. Na liście obok Stawów znajdują się m.in. jeziora Bajkał, Titicaca, Morze Martwe, Balaton, J. Wiktorii. Są największym kompleksem stawów rybnych w Europie (ponad 285 stawów o łącznej powierzchni 77 km2). Polska jest największym producentem karpia w Europie, a Stawy Milickie S.A. są największym polskim producentem.


Ze względu na bogactwo lasów i wody stawy są olbrzymim skupiskiem ptactwa, szczególnie wodnego. Dlatego też obszar ten objęto szczególną ochroną tworząc rezerwat przyrody „Stawy Milickie”. Większość grobli jest zamknięta dla ludzi i wchodzenie na nie jest karane.
W miejscowości Ruda Sułowska wytyczono jednak wspaniałą ścieżkę dydaktyczną, prowadzącą przez większość 5 km trasy groblami między stawami. Idziemy aleją drzew, po lewej i po prawej mamy stawy i mnóóóóstwo ptaków różnych gatunków (łabędzi, kaczek, żurawi, czapli i innych).

W TRAKCIE WYCIECZKI CAŁY CZAS TOWARZYSZY NAM PTACTWO WODNE
IDZIEMY WYSADZANĄ DRZEWAMI GROBLĄ, PO PRAWEJ I LEWEJ TUŻ ZA NIMI ZACZYNA SIĘ WODA

Kiedy zajechałem do Rudy Sułowskiej największym problemem dla mnie było odnalezienie ścieżki i trafienie na szlak. Zajęło mi to prawie godzinę, trafiłem tylko dzięki wskazówkom "miejscowych".

Żeby bez problemów trafić na właściwą drogę musicie Państwo wpisać na nawigacji/odnaleźć dom nr 5, który znajduje się tuż koło zakrętu, przy mostku (zdjęcie poniżej).

POD POSESJĄ NR 5 KOŁO MOSTKA ZACZYNA SIĘ NASZA TRASA
 Pod tym domem zostawiłem samochód i ruszyłem na szlak, mijając po chwili zabawny rekwizyt ;),


GRUNT TO DOBRY CHWYT MARKETINGOWY
a kilkadziesiąt metrów dalej odnajdując już pierwszą tablicę na ścieżce.
Szlak ma kształt pętli (ok. 5 km długości)


TRASA ŚCIEŻKI DYDAKTYCZNEJ W RUDZIE SUŁOWSKIEJ

 i po dobrej godzinie byłem z powrotem pod samochodem.
Bogatszy o nowe doświadczenia i świadomy, że właśnie zobaczyłem coś wyjątkowego. 


Źródła:
www.wikipedia.pl
Turystyczny atlas Polski, Wydawnictwo Carta Blanca, Gdańsk-Warszawa 2006

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz