Międzyrzecz to istniejący od początków
państwa Polskiego gród graniczny, broniący przez wieki dostępu od zachodu do
naszego kraju. Co prawda historycznie związany jest z Wielkopolską, jednak
dzisiaj administracyjnie znajduje się w woj. lubuskim.
Dziś polski, Międzyrzecz nie miał jednak
tyle szczęścia po I Wojnie Światowej. W wyniku traktatu wersalskiego znalazł
się bowiem w państwie niemieckim.
Tak się składa, że miasto to wraz z
okolicami znajduje się w widłach pomiędzy Odrą na południu, a wpływającą do niej
Wartą na północy. To sprawia, że z wojskowego punktu widzenia jest to najlepsze
podejście ze wschodu w kierunku na Berlin.
Dlatego, aby chronić tak newralgiczne
miejsce, władze hitlerowskiej III Rzeszy zaplanowały, orientacyjnie do lat ’60,
zbudować tu największy na świecie zespół umocnień mających chronić ich stolicę
od wschodniej flanki. Na aż tak ambitne plany zabrakło im jednak czasu i
pieniędzy. Mimo to obiekty powstałe w latach 1934- 1944 są imponujące i
śmiało stawiają to miejsce w światowej czołówce największych fortyfikacji
świata.
Elementy widoczne z powierzchni ziemi to
stalowe kopuły strzelnicze i ciągnące się kilometrami zapory przeciwczołgowe,
tzw. „zęby smoka”.
Najciekawsze jednak znajduje się pod
ziemią.
Na głębokości 30- 50 m zbudowano ponad 30 km żelbetowych tuneli, łączących ze sobą obiekty naziemne. W tunelach mogli chronić się żołnierze, znajdowały się magazyny z prowiantem i amunicją, a pomiędzy stanowiskami, w celu zoptymalizowania komunikacji, kursowała podziemna kolej.
Na głębokości 30- 50 m zbudowano ponad 30 km żelbetowych tuneli, łączących ze sobą obiekty naziemne. W tunelach mogli chronić się żołnierze, znajdowały się magazyny z prowiantem i amunicją, a pomiędzy stanowiskami, w celu zoptymalizowania komunikacji, kursowała podziemna kolej.
Dzisiaj, zależnie od wybranego wariantu
trasy, możemy zwiedzić pod ziemią z przewodnikiem od 1,5 km do 5 km tuneli.
Indywidualnie można się umówić na
dłuższą trasę. A ponieważ część tuneli jest zalana przez wodę,
odbywają się w nich (również indywidualnie organizowane), spływy kajakowe.
Źródło: www.petla-boryszynska.pl |
Betonowy kolos naprawdę robi wrażenie,
tworzy poczucie ogromu i pobudza wyobraźnię. Dlatego uważam, że im dłuższą
trasę się wybierze, tym lepiej poczuje się wielkość tej budowli.
Zwiedzanie odbywa się w dwóch miejscach-
w Pniewie i w Boryszynie.
Zapraszam na strony internetowe
organizatorów, gdzie można uzyskać podstawowe dane związane ze zwiedzaniem:
1. Pniewo,
2. Boryszyn.
Pod ziemią przez cały rok panuje stała
temperatura ok.10 stopni C. Dlatego nawet w upalne lato należy ze sobą wziąć
cieplejszą odzież.
Obiekt jest największym w Europie zimowiskiem dla nietoperzy. W zimowy sen zapada tam
ponad 30 tys. tych zwierzątek.
Źródło: www.rmf24.pl |
Bunkry okolic Międzyrzecza są jedną z
najciekawszych atrakcji historycznej Wielkopolski. Moim zdaniem ich potencjał turystyczny
póki co nie jest w pełni wykorzystany. Z międzyrzeckimi fortyfikacjami nie mogą się
równać żadne inne w Polsce, a i w Europie niewiele znajdziemy takich miejsc. Szkoda,
że nadal popularnością daleko im do najbardziej znanych turystycznie miejsc w
Polsce.
Inne warte zobaczenia miejsca w okolicy
przedstawiam w poście TRASA 9 – W BUNKRACH MIĘDZYRZECKIEGO REJONU UMOCNIONEGO.
Źródła:
pl.wikipedia.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz